Main menu

Wat zijn de talenten van jouw kind? – 2

Talent kind blog 2In het spontane spel van je kind zit de sleutel voor het ontdekken van zijn of haar motivatie en talent. Een sportcommentator zorgt ervoor dat zijn luisteraars hun ogen op de bal gericht houden. Als ze dat niet doen, missen ze de actie. Dat is het advies aan jou als ouder: als je kind helemaal opgaat in de activiteit waar hij of zij mee bezig is: focus dan op wat jouw kind precies aan het doen is. Als je observeert en kijkt, kijk dan niet naar een onopgeruimde kamer, een verwachting die je kind niet heeft waargemaakt, of een slecht rapport, maar kijk eerst naar waar de energie van je kind naar uitgaat en naar de pogingen die hij of zij doet om te leren vliegen.

De volgende stap is: beschrijf in positieve taal wat je kind doet. Dus niet: waarom doe je altijd… Hoe vaak moet ik nog zeggen dat… Je doet nooit… Stop eens met… Je had dit moeten doen…

Een voorbeeldverhaal over Joshua, geschreven door zijn ouders.

Het is zaterdagmiddag en Joshua verveelt zich. We geven er geen aandacht aan en even later gaat Joshua naar zijn kamer. Hij komt terug naar beneden, verkleed als politieagent, met een notitieblokje in zijn hand, en gaat naar buiten. 2 uur later komt hij terug, met een lach op zijn gezicht, en hij tikt met zijn pen op zijn notitieblokje. ‘Goed gewerkt vandaag’, zegt hij tegen zichzelf, ‘3 overtredingen genoteerd: een auto die door rood reed, een verkeerde nummerplaat op de motor en iemand die met zijn fiets op de stoep reed’. Later vertelde hij ons dat hij stiekem door de bosjes had gekeken en over een hoge muur was geklommen in zijn politie outfit… Waarom? Hij wilde de mensen die iets fout hadden gedaan achtervolgen!

Betekent dit dat Joshua politie agent moet worden? Dat hoeft niet per se. In ieder geval gebruikte Joshua zijn energie om ervoor te zorgen dat foute dingen rechtgezet worden. 1 verhaal is niet genoeg om conclusies op te baseren. Het gaat erom een patroon te ontdekken in wat je kind telkens met plezier doet. Zo schreven de ouders van Joshua nog een verhaal over Joshua, die de camera van zijn ouders wilde gebruiken omdat een paar mannen die bij hun bouwkeet aan de lunch zaten, hun bananenschil op de grond hadden gegooid. Als ze op de foto stonden, zouden ze vast en zeker ontslagen worden!

Langzaam maar zeker krijgen Joshua’s ouders een beeld van hoe Joshua denkt, waar zijn sterke punten liggen, en ook hoe Joshua die punten op een positieve én negatieve manier kan gebruiken. Ze kunnen Joshua helpen zijn ideeën en sterke punten om goed en kwaad aan te pakken, te ontwikkelen.

Schrijf eens drie of vier verhalen over jouw kind, over een moment waarop jouw kind heel druk bezig was met een activiteit die hem of haar zichtbaar plezier opleverde. Waarbij hij de tijd vergat, waarbij ze met het puntje van de tong uit de mond aan het werk was. Misschien een zandkasteel bouwen, koekjes helpen bakken, aanwijzingen geven aan de buurtkinderen over hoe het voetbalspel gespeeld moet worden, of … slakken op hun kop laten lopen, zoals mijn dochter in de eerste blog.

In de volgende blog meer over het patroon dat je kunt ontdekken uit deze activiteiten bij jouw kind.

Meer blogs lezen over dit onderwerp? Volg en like Natuurtalent op facebook!

https://www.facebook.com/Natuurtalentloopbaancoachingenadvies

Volg ons

Visit Us On FacebookVisit Us On Linkedin

Laatste nieuws

Contact

NATUURTALENT
loopbaancoaching & advies

André Kloosstraat 3
5237 BP Den Bosch

T: 06-48405752
E: jpeyron@natuur-talent.nl

Aangesloten bij SIMA Nederland
Geregistreerd bij het CRBKO

Privacyverklaring