Main menu

Wat zijn de talenten van jouw kind? – 3

Talenten kind blog 3Als het goed is heb je na de laatste blog een aantal verhalen geschreven over een paar momenten waarop jouw kind heel druk bezig was met een activiteit die hem of haar zichtbaar plezier opleverde. Hoe haal je nu uit deze verhalen informatie over de talenten van je kind?

Daarover deze blog.

Je ziet wellicht al dat je kind veel verschillende vaardigheden heeft die hij of zij op allerlei manieren inzet. Van al die vaardigheden zijn er vier of vijf het sterkst. En als je weet wat deze vaardigheden zijn, kun je ontdekken wanneer, waar en onder welke omstandigheden ze het best tot hun recht komen. Als je de vaardigheden gaat onderzoeken, zie je een terugkerend patroon, zoals bij Joshua in de vorige blog, die zich telkens opnieuw wilde inzetten om dingen die niet goed gingen, recht te zetten.

Waar was jouw kind mee bezig in de activiteiten waar hij of zij plezier in had?

Was jouw kind erop gericht:

  • Invloed op anderen uit te oefenen? Bijvoorbeeld door anderen advies te geven, te ondersteunen?
  • Met anderen relaties op te bouwen, gesprekken te voeren, liefst in 1-op-1 situaties? Bijvoorbeeld door telkens contact te leggen met nieuwe mensen, en vragen te stellen?
  • Aan de behoeften van anderen tegemoet te komen, door meteen in de gaten te hebben wat iemand nodig heeft en daarop in te springen?
  • Dingen te leren?
  • Dingen te organiseren, chaos te veranderen in structuur, iets te bedenken waardoor er een systeem ontstaat?
  • Oplossingen te bedenken voor problemen? Bijvoorbeeld door moeilijke puzzels op te lossen, altijd nieuwsgierig te zijn en bezig na te denken om dingen te begrijpen?
  • Om het goed te doen, iets goed onder de knie te krijgen?
  • Veel aandacht te krijgen door graag in de spotlights te staan?
  • Uniek te zijn door iets te doen wat zichtbaar anders is dan wat anderen doen?
  • Of…. iets anders?

Naast jouw eigen verhalen kun je ook putten uit dingen die goed gaan op school, of activiteiten die je kind laat zien tijdens het uitoefenen van sport of hobby (vraag eens aan de juf of trainer wanneer die jouw kind ziet ‘vliegen’!)

Het observeren van je kind is vaak niet genoeg om echt te begrijpen waarom hij (of zij) doet wat hij doet. En dus: vraag het! De gouden vraag (die je op allerlei verschillende manieren kunt stellen) is: wat gaf je het meeste plezier? Als je deze vraag stelt, soms meerdere keren, of op net een andere manier, dan zul je zien dat er enorm mooie inzichten ontstaan over wat je kind motiveert.

Vraag aan 11 spelers van een voetbalteam wat ze het meest plezier aan een wedstrijd heeft gegeven, en je krijgt 11 verschillende antwoorden. Vraag aan 5 kinderen waar ze zo van hebben genoten bij het bouwen van hun zandkasteel; en wat een variatie in de antwoorden…:

  • ‘Dat ik het precies zo heb gemaakt als ik in een boek heb gezien’
  • ‘Dat andere kinderen mij hebben geholpen’
  • ‘Het bouwen zelf’
  • ‘Bedenken hoe ik het zou gaan bouwen’
  • ‘Het zo snel mogelijk bouwen zodat het klaar zou zijn als papa zou komen’
  • ‘Jou horen zeggen dat je het mooi vindt’

Al deze antwoorden zeggen zo enorm veel over je kind!

Jouw uitdaging als ouder: onderstreep in jouw verhalen nu eens de (werk)woorden die laten zien wat je kind doet. En: vraag naar waar je kind plezier aan beleeft en schrijf telkens op wat je kind daarover zegt. Je zult zien dat je steeds meer een patroon gaat zien in waar je kind van geniet en waar hij of zij goed in is!

In de volgende blog zoomen we in op de vragen: onder welke omstandigheden en in welke rol functioneert je kind het best?

Volg ons

Visit Us On FacebookVisit Us On Linkedin

Laatste nieuws

Contact

NATUURTALENT
loopbaancoaching & advies

André Kloosstraat 3
5237 BP Den Bosch

T: 06-48405752
E: jpeyron@natuur-talent.nl

Aangesloten bij SIMA Nederland
Geregistreerd bij het CRBKO

Privacyverklaring