Main menu

Wat zijn de talenten van jouw kind? – 4

boy jumping over the mountainsEr komen nog 2 blogs in de serie ‘wat zijn de talenten van jouw kind?’. Even opfrissen (na de vakantie!)…: we hebben gezien dat:

Onze kids in het rond fladderen…, hoe ze mooie, leuke, gekke en verrassende dingen doen, maar als we heel goed kijken naar situaties waarin ons kind heel geconcentreerd, gemotiveerd bezig is, we daar heel veel informatie uit kunnen halen  over zijn of haar natuurlijke talenten.

Er een patroon zit in wat je kind het leukst vindt om te doen, en waar hij of zij goed in is. Als we dat patroon ontdekken kunnen we ons kind stimuleren om van fladderen naar vliegen te komen.

Ik heb je gestimuleerd drie of vier verhalen over je kind te schrijven (zie de blog van juni!). En… van welke activiteiten zag jij jouw kind het meest genieten?

Uit de verhalen heb je informatie kunnen halen over de vaardigheden die je kind telkens opnieuw met plezier gebruikt, bijvoorbeeld leren en onderzoeken, organiseren, communiceren, optreden voor publiek, of creëren. Naast het observeren van je kind kun je hem of haar ook vragen waar het zo van geniet, door een open vraag te stellen als: wat vind je zo leuk aan….?. Stond jij versteld van de antwoorden? Ik wel. Mijn oudste dochter vindt boodschappen doen geweldig. Op de vraag wat boodschappen doen nou zo leuk maakt, kwam als antwoord: ik vind het zo leuk om jou te helpen! En inderdaad, ‘helpen en verzorgen’ is een thema dat telkens opnieuw terugkomt in de activiteiten waar ze graag mee bezig is!

We gaan verder kijken wat er nog meer uit de verhalen over jouw kind te ontdekken valt. Uit de activiteiten waar je kind plezier aan beleeft, kun je ook informatie halen over de omstandigheden die ervoor zorgen dat je kind gemotiveerd is en blijft.

Sommige plekken stimuleren onze kids zich te ontwikkelen, andere plekken remmen hen. Er zijn kinderen die van nature het liefst op plekken zijn waar ze voor anderen kunnen zorgen. Kinderen die het liefst in hun eentje op hun kamer spelen. Kinderen die tot bloei komen in een omgeving waar ze creatief bezig kunnen zijn, waar ze gras groen kunnen kleuren, maar ook blauw, helemaal volgens eigen idee. Of kids die in een gestructureerde.., interactieve…, nieuwe…, en/of uitdagende plek het best kunnen werken.

Het is de moeite waard eens goed te kijken naar de plek die jouw kind het best in de gelegenheid stelt te groeien. Het zijn de plekken die hij of zij van nature opzoekt. De plekken die juist tegenovergesteld zijn aan de natuurlijke omgeving van je kind, zal hij of zij juist uit de weg willen gaan. In wat voor omgeving is jouw kind in de verhalen die je hebt geschreven gemotiveerd bezig? Schrijf eens 3 woorden op die de motiverende omstandigheden voor jouw kind beschrijven.

Nu kun je deze 3 motiverende omstandigheden eens vergelijken met de omgeving van jouw kind: Denk bijvoorbeeld aan de school: welke structuur biedt de school? Hoe zijn de klassen gevormd, welke methodieken worden gebruikt? Sluit dit aan bij de leeromgeving die jouw zoon of dochter het meest stimuleert? Waarom wel of niet?

Ook de besteding van de tijd thuis, in de vrije tijd kun je als ouder invloed uitoefenen op deze motiverende omstandigheden voor je kind. Bijvoorbeeld: een kind dat graag in een participerende, teamomgeving werkt met voorbeelden van andere kinderen om zich heen, zal het in de zomervakantie fijn vinden als je als ouder mee helpt om wat afspraken in te plannen met vriendjes en vriendinnetjes. Een kind dat graag creatief bezig is zal het geweldig vinden om eens samen met een échte schilder te schilderen op een groot doek. En muziekles, dansles of scouting: allemaal hele verschillende vrijetijdsactiviteiten in een andere omgeving: hoe passen deze activiteiten bij de 3 steekwoorden die jij over je kind hebt genoteerd?

Ik hoop dat je door deze blogs aan het denken wordt gezet over de kwaliteiten van jouw kind en hoe jij daarin als ouder je kind mag sturen en begeleiden om ‘van fladderen naar vliegen’ te komen. Een uitdagende taak! Wil je reageren of iets delen daarover? Stuur een mail naar jpeyron@natuur-talent.nl.

Meer blogs lezen over dit onderwerp? Volg en like Natuurtalent op facebook!

https://www.facebook.com/Natuurtalentloopbaancoachingenadvies

Volg ons

Visit Us On FacebookVisit Us On Linkedin

Laatste nieuws

Contact

NATUURTALENT
loopbaancoaching & advies

André Kloosstraat 3
5237 BP Den Bosch

T: 06-48405752
E: jpeyron@natuur-talent.nl

Aangesloten bij SIMA Nederland
Geregistreerd bij het CRBKO

Privacyverklaring